Casino Topplistan - Allt om Online Casino > Casinoskolan > Kurs 8: Sannolikheter och fallgropar

Kurs 8: Sannolikheter och fallgropar

sannolikheterVi närmar oss slutet av casinoskolan, och det har äntligen blivit dags att götta ner sig i sannolikhetslära, logik och vanliga feltramp man gör som casinospelare. Det kommer bli lite nördigare här, men vi ska hålla oss borta från onödigt komplicerade och torra matematiska beräkningar och istället fokusera på det viktiga.

Detta område är på sätt och vis överkurs för den som bara vill spela. Men samtidigt tror vi att en grundläggande förståelse för sannolikhetslära kan vara ett bra verktyg för alla som gillar casinospel. Har du hyfsad koll på hur sannolikheter och slumpmässiga utfall funkar är det helt enkelt lättare att avgöra risker och fatta smarta beslut.

1. Gambler’s fallacy eller spelarens felslut


Spelarens felslut är ett klassiskt begrepp inom logiken, och ett bra exempel på hur våra mänskliga hjärnor spelar spratt med våra beslutsprocesser. Vi människor är gjorda för att hitta mönster i allt omkring oss, och oftast funkar det bra. Men i vissa fall hittar vi faktiskt mönster där det inte finns några, eller tolkar dem på fel sätt.

1.1 Spelarens felslut – krona eller klave?

Spelarens felslut är kort och gott missuppfattningen att bara för att en viss händelse hänt oftare än vanligt en period, så kommer den inträffa mindre ofta i framtiden. Låt oss ta ett konkret och enkelt exempel: slantsingling. Krona eller klave. Säg att du singlar slant i tre omgångar. Första gången blir det krona. Andra gången blir det också krona. Tredje gången borde det väl ändå vara dags för klave, eller?

I själva verket är det förstås fortfarande 50% chans att det blir krona. Myntet vet ju inte vad som har hänt tidigare. Varje slantsingling är oberoende av tidigare omgångar.

Låt oss ta ett annat exempel. Säg att vi ska singla slant tills en av följande sekvenser har inträffat:  1) krona, klave, krona, klave, krona eller 2) krona, krona, krona, krona, krona. Din uppgift är att satsa på vilken av sekvenserna som kommer först. Vad väljer du? Många skulle säkert satsa sina slantar på det första alternativet. Med lite högstadiematte kan man dock räkna ut att båda utfallen är exakt lika sannolika. Chansen att det blir krona är 1/2, liksom chansen att det blir klave. Låt oss ställa upp de båda alternativen:

– Krona, klave, krona, klave, krona = ½*½*½*½*½ = 1/32
– Krona, krona, krona, krona, krona = ½*½*½*½*½ = 1/32

 

Oavsett vilken kombination om 5 utfall man tänker sig ser det likadant ut. Myntet har inget minne – varje singling är helt oberoende från övriga!

1.2 De stora talens lag

law-of-large-numbers

Simulerad slantsingling –  cirkeldiagrammet visar hur fördelningen närmar sig 50/50

Ett bra sätt att tänka kring sannolikheten för slumpmässiga utfall är “de stora talens lag”. För ett slumpmässigt utfall som slantsingling finns ett förväntat medelvärde över tid. I fallet slantsingling är detta 1/2  (50%) för krona respektive klave. Om man singlar slant 1000 gånger kan man förvänta sig att det blir krona i ungefär 50% av fallen och klave i ungefär 50% av fallen.

Däremot finns det inget som säger att det blir krona exakt 500 gånger och klave exakt 500 gånger. Och man kan inte heller säga någonting om det enskilda fallet. Bara för att det blivit krona 550 gånger och klave 450 gånger är det inte mer sannolikt att just nästa utfall blir klave.

De stora lagens tal säger ungefär att “det jämnar ut sig förr eller senare”. Ju fler gånger du singlar slant, desto närmre exakt 50/50 kommer fördelningen av krona och klave hamna.

OBS! Vissa spelare misstolkar de stora talens lag på följande vis: “om jag singlar slant och får krona oväntat många gånger kommer det bli klave fler gånger framöver för att balansera upp fördelningen”. För slumpmässiga utfall (som slantsingling) är varje omgång oberoende av de föregående. Detta missförstånd är väldigt tätt kopplat till Spelarens felslut som vi beskrev ovan, och visar hur våra hjärnor kan spela oss spratt.

2. Sannolikheter och casinospel


Ok, nu har vi ägnat en massa tid åt att diskutera slantsingling. Men vad tusan har det att göra med casinospel? Ganska mycket, faktiskt. Faktum är att de flesta casinospel i mångt och mycket är avancerade varianter av slantsingling. Man kan dela upp casinospel i två läger: de som är helt slumpbaserade, och de som involverar både slump och skicklighet.

Det första lägret – de helt slumpmässiga casinospelen – har mycket gemensamt med slantsingling på flera sätt. Vi tar roulette som exempel. Säg att du satsar på rött. Eftersom det finns 37  fack på ett roulette-hjul, varav 18 är röda, kan man räkna ut att sannolikheten att det blir rött är 48,65%. Sannolikheten att det blir svart är exakt lika stor. Till skillnad från i slantsingling finns här en tredje möjlighet: nollan (grön). Sannolikheten att det blir en 0:a är 2,7%.

Bortsett från att det här finns tre möjliga utfall (rött, svart eller grönt) fungerar roulette exakt på samma vis som i exemplen ovan med slantsinglandet. Att du får rött en gång betyder inte att det blir mindre sannolikt med rött under nästa snurr, och så vidare. Samma princip gäller för alla slumpmässiga casinospel.

Enbart slump Slump + skicklighet
Roulette Blackjack
Baccarat Videopoker
Craps Poker (inkl. casinopoker)
Slots/spelautomater
Bingo & Keno

 

2.1 Sannolikhet och husfördel i slumpspel

Ok, så vi har nu tittat närmare på hur slumpmässiga utfall egentligen fungerar över tid samt några vanliga missuppfattningar. Vi har diskuterat slantsingling och kört ett exempel med roulette. Förhoppningsvis har du en bild av vart vi är på väg.

Vår poäng är att det för många casinospel går att räkna på sannolikheten för varje tänkbart utfall. Detta är viktigt, eftersom det låter oss skilja mellan en bra satsning och en sämre satsning. Lyckligtvis behöver man inte sitta och räkna på sannolikheter och förväntad utdelning för olika satsningar, eftersom det redan har gjorts åt oss. Alla stora casinospel har analyserats in i minsta detalj av personer långt smartare än undertecknad – nåt att vara tacksam för!

När det gäller att ta reda på hur bra en viss satsning i ett givet casinospel är behöver man ha koll på två saker: 1) sannolikheten för det specifika utfallet, och 2) utdelningen vid vinst. Vet man detta kan man avgöra om satsningen är värd att göra eller ett så kallat “sucker bet”. För enkelhets skull har vi sammanställt de satsningar i olika casinospel som ger dig maximal vinstchans. Observera här att vi håller oss till helt slumpbaserade spel.

# Spel Satsning Sannolikhet Utdelning Husfördel
1. Baccarat Banker 45,86% 0,95:1 1,06%
2. Baccarat Player 44,62% 1:1 1,24%
3. Craps Don’t pass/Don’t come 49,30% 1:1 1,36%
4. Craps Pass/Come 49,29% 1:1 1,41%

 

Äkta freespins - direkt till din inbox

- 20 gratis spinn utan insättning eller omsättningskrav

- No deposit-bonusar, freespins och mycket mer

- Bli först att ta del av exklusiva erbjudanden

Tack! Vi kommer strax att skicka ett mail där du kan aktivera dina freespins, så håll koll på inboxen!

20 äkta gratis spinn till din inbox

20 äkta gratis spinn till din inbox

Få freespins utan insättning eller omsättningskrav! 

Tack! Vi skickar strax ett bekräftelsemail med dina freespins till adressen du angav.

Advertisment ad adsense adlogger